Sierpień 2019
Kaufman, Raun K. Autyzm : przełom w podejściu : program Son-Rise, który pomógł rodzinom na całym świecie. Tł. Kinga Składanowska. Białystok : Vivante, 2019.
Jako chłopiec, Raun Kaufman został zdiagnozowany przez ekspertów jako dziecko autystyczne, o IQ poniżej 30 i wymagające specjalistycznej opieki medycznej. Lata później, Raun ukończył studia z zakresu Etyki Biomedycznej na Uniwersytecie Browna, stał się znanym i cenionym ekspertem od zaburzeń ze spektrum autyzmu, a przede wszystkim najlepszym dowodem na to, że z autyzmu da się wyjść.Jak to możliwe?
Dzięki programowi Son-Rise, rewolucyjnej metodzie stworzonej przez rodziców Kaufmana. Jego historia została opowiedziana w bestsellerowej książce "Przebudzenie naszego syna" i poruszającym filmie telewizyjnym "Son-Rise: a Miracle of Love". W niniejszej książce Raun, opierając się na swoim doświadczeniu, a także przypadkach rodzin, którym pomógł wyprowadzić dzieci z autyzmu, przedstawia zasady programu, który pomógł mu i tysiącom innych osób.
W swojej poruszającej książce Kaufman wyjaśnia, jakie to uczucie być autystycznym dzieckiem i pokazuje, w jaki sposób rodzice dzieci ze spektrum zaburzeń autyzmu mogą na nowo rozbudzić nadzieję i pomóc swoim dzieciom zaadaptować się na nowo w świecie i funkcjonować jak większość społeczeństwa.
Edukacja całożyciowa - wybrane obszary. Red. Anna Karpińska, Alina Szwarc, Walentyna Wróblewska. Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2019.
Monografia dotyczy wybranych obszarów edukacji ustawicznej, którą postrzegamy w kategoriach przede wszystkim nieograniczonych możliwości indywidualnego rozwoju współczesnego człowieka – w każdym wieku – wobec wciąż zwiększającej się wiedzy, ale i konieczności podnoszenia umiejętności i kwalifikacji. Współcześnie proponuje się dziewięć zakresów permanentnej edukacji, rozwijających różne wymiary osobowości człowieka. Są to: komunikowanie, cielesność człowieka, czas, przestrzeń, sztuka, obywatelstwo, obszar moralności, technika, nauka. W opracowaniu znajdują się materiały dotyczące wielu powyższych obszarów, które determinują jakość życia człowieka oraz kształcenia zawodowego w kontekście zmian i oczekiwań rynku pracy.
Scott, Marc. Kodowanie dla dzieci. Il. Mick Marston ; tł. Krzysztof Wołczyk. Warszawa : Wydawnictwo "Nasza Księgarnia", 2018.
Marzysz o tworzeniu własnych gier komputerowych? Chcesz wydać polecenie swojemu komputerowi, by odparł atak latających robotów? Czas zacząć naukę programowania!Dowiedz się: jak stworzyć kosmiczną grę, jak zaprogramować złudzenie optyczne, jak wydawać polecenia gadającym duszkom.
To proste wprowadzenie w świat kodowania pomoże ci poznać języki programowania: Scratch i Python.
Pawełek, Katarzyna. Kształcenie charakteru : brakujące ogniwo wychowania. Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2019.
Praca w całości poświęcona jest problemowi kształtowaniu charakteru. Jak to robić? Odpowiedź można zaleźć w przemyśleniach klasyków: przekonaniu Juliusza Payota o potrzebie wzmagania woli człowieka, re?eksjach Jacka Woronieckiego na temat konieczności rozwijania cnót i rugowania wad, ukazanym przez Mieczysława Kreutza znaczeniu pracy nad ludzkim postępowaniem. Z kolei koncepcja wychowawczego rozwoju człowieka Stefana Kunowskiego pokazuje złożoność i wieloaspektowość kwestii związanych z wychowaniem i kształtowaniem jednostki: od rozwoju biosu, w dalszej kolejności etosu, następnie agosu, wskazanie na znaczenie losu oraz zaakcentowanie współdziałania wychowanka, będące warunkiem skutecznego wychowania.
Zacheja, Angelika. Mega eksperymenty. Il. Kamil Pruszyński. Warszawa : Wydawnictwo Zielona Sowa, cop. 2019.
„Megaeksperymenty” to świetny sposób na odkrywanie otaczających nas tajników nauki. Dzięki tej książce możecie poznać niektóre z praw fizyki czy chemii. A poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń możecie dojść do własnych wniosków i rozwijać wrodzoną ciekawość poznawczą.
Dzięki tej książce będziecie mogli samodzielnie przeprowadzić kilkadziesiąt doświadczeń, które zostały opisane krok po kroku i podzielone według stopnia trudności. Eksperymenty można wykonać w domu, podczas zajęć dodatkowych lub kół zainteresowań.
Lange-Rachwał, Magdalena. Moje dziecko się boi : jak mogę mu pomóc? Warszawa : Difin, 2019.
Podręczny zbiór konkretnych narzędzi: ćwiczeń, zabaw i przykładów.
Poradnik skierowany jest do rodziców, opiekunów, wychowawców i pedagogów. Jest sumą doświadczeń autorki, pochodzących z pracy terapeutycznej z dziećmi cierpiącymi na zaburzenia lękowe oraz z ich opiekunami.
Dzięki tej książce: Zrozumiesz, skąd się bierze lęk ; Dowiesz się, do czego lęk jest nam potrzebny ; I czy każdy lęk trzeba pokonać ; Nauczysz się, jak wesprzeć dziecko, które się boi ; Jak rozmawiać z nim o lęku – co mówić, a czego nie mówić ; Jakie są typowe lęki w określonym wieku ; Będziesz też wiedzieć, kiedy należy poszukać specjalistycznej pomocy.
Mutyzm wybiórczy : skuteczne metody terapii. Red. Maria Bystrzanowska, Ewelina Bystrzanowska. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2019.
Książka składa się z dwóch głównych części. W pierwszej, bardziej teoretycznej części (rozdziały 1-3) Ewelina Bystrzanowska i Maria Bystrzanowska przedstawiły istotę mutyzmu wybiórczego oraz znaczenie wczesnej diagnozy i terapii dzieci z tym zaburzeniem. Poznamy również następstwa niewłaściwej terapii lub jej braku.
W drugiej, praktycznej części książki (rozdział 4) - po krótkim wprowadzeniu Marii Bystrzanowskiej, zawierającym przegląd skutecznych metod terapii MW, sporządzony na podstawie wyników najnowszych badań naukowych oraz doświadczeń własnych autorki - znajdują się opisy i analizy konkretnych terapii i oddziaływań prowadzonych na terenie naszego kraju przez różnych specjalistów (psychologów, logopedów i pedagogów), a także nauczycieli oraz rodziców dzieci z mutyzmem wybiórczym.
Kud, Marzena, Lew, Barbara. Nauczyciel mentor : zbuduj klasę marzeń. Warszawa : Difin, 2019.
Książka jest pierwszą pozycją na rynku przekładająca wiedzę biznesową z zakresu budowania zespołu i zarządzania zasobami ludzkimi na grunt szkolny. Idea książki zakłada, że nauczyciel może zbudować w klasie silny zespół wykorzystując potencjał i zasoby uczniów, swoje umiejętności przywódcze i w sposób atrakcyjny sprzedać wiedzę i zaszczepić chęć do nauki. Książka ma być pomocna w budowaniu autorytetu nauczyciela, ustalania zasad współpracy z uczniami i rodzicami i zarządzaniu emocjami. Dzisiaj nauczyciele wychodzą ze studiów nieprzygotowani do rozmów z rodzicami, trudnych sytuacji z uczniami, nie są wyposażeni w umiejętności trenerskie pozwalające im prowadzić lekcje w atrakcyjny sposób, co pozwoliłoby zwiększyć wyniki edukacyjnie uczniów.
Poradnik zawiera rozmaite case study i narzędzia zaimplementowane ze świata biznesu, ułatwiające motywację uczniów, wyrabianie dobrych nawyków, radzenie sobie w trudnych sytuacjach – np. niechęć zdolnego ucznia do nauki.
Greene, Ross W. Porozumienie przez współpracę : jak stworzyć partnerską relację ze swoim dzieckiem. Tł. Dorota Skowrońska. Warszawa : Wydawnictwo Mamania - Grupa Wydawnicza Relacja, cop. 2019.
Przed rodzicami stoi ważne zadanie: dowiedzieć się, kim jest ich dziecko, jakie ma umiejętności, upodobania, cele i kierunki i umożliwić im realizowanie ich potencjału. Rodzice chcą również, aby ich dzieci były niezależne, ale też – żeby nie podejmowały złych decyzji. Nie chcą wywierać nacisku, ale chcą jednocześnie, żeby dziecko było chętne do działania. Nie chcą krzyczeć, ale chcą być wysłuchani. Dobre rodzicielstwo to nieustanne balansowanie między tym, czego potrzebuje dziecko, a tym, czego chce rodzic. Psycholog i autor książek, dr Ross Greene, proponuje stworzony przez siebie model rozwiązywania problemów przez współpracę, co pozwala na całkowitą rezygnację z nieskutecznych tradycyjnych metod, takich jak kary, nagrody, groźby i przekupstwa. W zamian rodzic dostaje narzędzia, które pozwalają dzieciom czuć się wysłuchanymi i ważnymi.