Maj 2019
Ziółkowska, Beata, Wycisk, Jowita. Autodestruktywność dzieci i młodzieży. Warszawa : Difin, 2019.
Celem książki jest przedstawienie zachowań ryzykownych współczesnej młodzieży oraz społeczno-kulturowych, osobowościowych i fizjologicznych determinant rozwijania autodestruktywności w różnej postaci.
Czas adolescencji, zarówno z uwagi na przemiany biologiczne, jak i psychospołeczne, związane z formowaniem tożsamości, jest okresem ryzyka dla rozwijania niekorzystnych zachowań. Jednocześnie, im wcześniej pojawiają się problemy w funkcjonowaniu jednostki, tym większe ryzyko rozwojowe stanowią, bowiem modyfikują zarówno aktualne funkcjonowanie, jak i dalszy przebieg rozwoju, zdrowie somatyczne oraz psychiczne. Tym samym niezwykle istotne jest podejmowanie działań mających na celu sprawne wychwycenie niepokojących sygnałów i uruchomienie działań pomocowych.
Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. T. 4, Rodzic, dziecko, nauczyciel w przestrzeni wirtualnej. Red. Józef Bednarek i Anna Andrzejewska. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls" , 2018.
Publikacja została podzielona na dwie części. Pierwszą, pod tytułem Przestrzeń wirtualna w perspektywie pedagogicznej, poświęcono edukacyjnym aspektom cyberprzestrzeni. Swoje analizy prezentują w niej zarówno wybitni naukowcy, od wielu lat specjalizujący się w badaniu różnorodnych zjawisk edukacyjnych w cyberprzestrzeni, jak i debiutujący, młodzi badacze. Druga część publikacji, zatytułowana Indywidualny i społeczny wymiar zagrożeń przestrzeni wirtualnej, stanowi refleksję na temat społeczno-edukacyjnych uwarunkowań funkcjonowania młodego pokolenia w świecie wirtualnym.
Tarkowski, Zbigniew. Dziecko nie mówi : dlaczego, czy i kiedy zacznie? Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2018.
Język dzieci rozwija się w różnym tempie i nie każde opóźnienie świadczy o zaburzeniu. Kiedy mowa nie pojawia się dość długo, a rówieśnicy już mówią, u rodziców i opiekunów budzi się zrozumiały niepokój. Są tacy, którzy zakładają, że kiedyś w końcu pojawi się sama, ale są i tacy, którzy nie podzielają tego optymizmu. Zadają sobie wówczas kluczowe pytania: „Dlaczego dziecko nie mówi?” oraz „Czy i kiedy zacznie mówić?”. Niestety na te proste pytania nie ma równie prostej odpowiedzi.
Szołtysek, Adolf E. Filozofia nauczania : kształtowanie umysłu. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2019.
Monografia wspiera się na dwóch autorskich paradygmatach: pierwszy ujmuje teorię biokultury człowieka, drugi – związany z pierwszym – ujmuje nauczanie jako kształtowanie umysłu.
Paradygmat biokultury człowieka jest oparty na dwóch tezach: (1) jeżeli człowiek posiada główne cechy naczelnych, to nie wynika z tego, że człowiek jest identyczny z naczelnymi; człowiek przekracza swoją zwierzęcość dzięki socjokulturowemu kształtowaniu osobowości oraz umysłu lingwistycznego, empirycznego, racjonalnego i egzystencjalnego, (2) jeżeli wszelkie procesy socjokulturowego kształtowania są możliwe jedynie w obrębie neurobiologicznie rozwijających się predyspozycji (pierwotnie mających status genetycznych struktur wrodzonych), to nie ma ludzkiej struktury uzależnionej jedynie od kształtowania kulturowego.
Paradygmat edukacji jest oparty na dwóch tezach: (1) jeżeli nie ma ludzkiej struktury w obrębie umysłu i osobowości, która byłaby całkowicie przekazywana w procesie edukacji, to efektywna edukacja jest możliwa na gruncie rozeznanych i rozwijających się predyspozycji umysłowych i osobowościowych, wyprowadzonych z rozwijających się schematów wrodzonych, (2) każdy strukturalny błąd popełniony na początku szkolnej edukacji jest dziedziczony i zwielokrotniony w dalszym procesie; z trudem da się go umniejszyć, lecz nie usunąć.
Glej, Sandra. Praktyczny poradnik terapii wad wymowy : u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2018.
Poradnik został napisany z myślą o początkujących logopedach, którzy prosto po studiach trafili do zacisznego gabinetu logopedycznego i rozpoczynają pracę pełni wiedzy oraz nadziei. Autorka uważa, że pomocny może być także dla logopedów praktyków, nauczycieli i rodziców.
Celem Autorki było usystematyzowanie i podanie najważniejszych praktycznych informacji oraz wskazówek potrzebnych w codziennej praktyce i terapii. Wszystko zostało napisane w jak najbardziej przejrzystej formie, aby ułatwiać korzystanie z poradnika i żeby służył on w razie trudności na każdym kroku.
Sobkowiak, Monika. Przedszkolak w świecie emocji : rozwój emocjonalny dziecka. Poznań : Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze, cop. 2018.
Książka jest wsparciem w pracy nauczyciela przedszkolnego, pozwala zrozumieć zachowania, uczucia i emocje dzieci, daje wyraźne wskazówki jak postępować i stymulować rozwój emocjonalny dzieci. Dostarcza rzetelnej wiedzy na temat rozwoju emocjonalnego przedszkolaków, praktycznych wskazówek do pracy w obszarze edukacji emocjonalnej podopiecznych.
Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych. Red. Teresa Rostowska, Aleksandra Lewandowska-Walter. Warszawa : Difin, 2019.
Monografia składa się z opracowań wielu polskich psychologów, mających duże doświadczenie w badaniach nad różnymi problemami życia małżeńskiego i rodzinnego. Teksty poszczególnych autorów zamieszczone w tej książce, z uwagi na specyfikę poruszanych w nich problemów, ujęte zostały w trzech następujących obszarach tematycznych: Relacje rodzinne w kontekście współczesnych przemian społecznych; Relacje rodzinne w kontekście rozwoju indywidualnego; Relacje rodzinne w kontekście zdrowia. Takie usystematyzowanie opracowania pozwala spojrzeć na problem relacji rodzinnych z różnej perspektywy psychologicznej oraz w sposób bardziej wyrazisty dostrzec ich specyfikę, złożoność i wielorakość uwarunkowań.
Techmańska, Barbara. Szkolnictwo mniejszości narodowych na Dolnym Śląsku w latach 1945-1989. Dziekanów Leśny ; Łomianki : Wydawnictwo LTW, 2019.
Na Dolnym Śląsku po II wojnie światowej oprócz Niemców i Czechów pojawiła się przesiedlana ze wschodu i napływająca z centralnej części kraju ludność polska. Od połowy 1945 r. rozpoczęło się także osadnictwo żydowskie, w 1947 r. przybyli Ukraińcy i Łemkowie, a na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych uchodźcy greccy i macedońscy. Dla dzieci różnych narodowości organizowano szkoły, oddziały, komplety lub punkty nauczania prowadzące edukację w ich językach ojczystych. W kolejnych dziesięcioleciach skład ludnościowy regionu zmieniał się dynamicznie. Ewolucji ulegały także realia oświaty mniejszościowej, uzależnione w dużej mierze od sytuacji międzynarodowej i postrzegania poszczególnych grup narodowościowych przez władze państwowe i partyjne.
Kamenetz, Anya. Z nosem w ekranie : szklana pułapka czy szansa na rozwój twojego dziecka? Tł. Monika Malcherek. Warszawa : MT Biznes, 2019.
Współczesne dzieci często debiutują w mediach społecznościowych już z chwilą, gdy zostaną uchwycone na obrazie USG. Zaczynają stykać się z ekranami około czwartego miesiąca życia. To dobrze czy źle? Wspaniała szansa na podtrzymywanie relacji niezależnie od dzielącej ludzi odległości czy też pierwszy krok do stworzenia otumanionego pokolenia wgapionych w ekrany zombie?
Ta książka to jasne, poparte badaniami oraz obiektywne spojrzenie na kwestię znaną obecnie niemal każdemu rodzicowi. Stanowi odpowiedź na nurtującą dzisiejszych rodziców kwestię: jak znaleźć równowagę pomiędzy technologią a prawdziwym życiem. Zawarte w niej zwięzłe, lecz wymowne wskazówki stanowią podstawę, dzięki której rodzice będą mogli określić właściwą rolę technologii w życiu dzieci, ograniczyćwłasne obawy, a także znaleźć przestrzeń dla szczęśliwych, rodzinnych chwil zarówno z udziałem technologii, jak i bez niej.
Opracowała: A.Kokot-Rutkowska, Wydział Informacji edukacyjnej