Luty 2019
Jelinek, Jan Amos. Dziecko konstruktorem : rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III. Kraków : CEBP 24.12 Sp. z oo., 2018.
Książka, jakiej jeszcze nie było! Zawiera oryginalny sposób przybliżania przedszkolakom i młodszym uczniom prawidłowości technicznych i wprowadzania ich w świat techniki! Majsterkowanie z dziećmi wcale nie jest trudne - przekonaj się o tym! W publikacji znajdziesz opisy - krok po kroku - jak wykonać poszczególne modele.
Loch, Walter Eberhard. Legendy zamków Dolnego Śląska. Tł. Stefan Kiedroń. Wrocław ; Gajków : Wrocławskie Wydawnictwo EMKA, 2018.
Każda historyczna kraina ma swoje legendy i sagi, przekazywane w ustnej tradycji ludowej bądź zapisane w księgach. Podobnie jest ze Śląskiem, o którego dziejach napisano niezliczoną liczbę mniej lub bardziej prawdziwych opowieści. Najczęściej autorami tych legend byli pisarze, czyli ludzie pióra. W tym przypadku twórcą niniejszych baśniowych podań był mistrz pędzla. W Państwa ręce oddajemy książkę, zilustrowaną przez jednego z czołowych śląskich malarzy ekspresjonistów, która jest zbiorem bajkowych opowieści nie tylko dla najmłodszych.
Metody terapii logopedycznej. Red. Aneta Domagała, Urszula Mirecka. Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2018.
Recenzowana monografia jest bardzo udaną próbą przedstawienia najistotniejszych kierunków prac nad metodami terapii logopedycznej w ujęciu teoretycznym i z punktu widzenia praktyki logopedycznej prowadzonych przez polskich logopedów. Takiej publikacji na polskim rynku wydawniczym jeszcze nie było. Od lat czekali na nią polscy logopedzi. Dzięki redaktorkom tomu, prof. Anecie Domagale i prof. Urszuli Mireckiej, udało się zebrać wybitnych badaczy i praktyków, zajmujących się różnymi aspektami terapii logopedycznej w Polsce, i zachęcić ich do napisania rozdziałów tejże monografii. Nie mam najmniejszej wątpliwości, że książka Metody terapii logopedycznej odegra niezwykle ważną rolę w nauczaniu uniwersyteckim logopedów oraz przyczyni się do wzbogacenia i uporządkowania postępowania logopedycznego na etapie prowadzenia terapii. Jest ona bowiem pod wieloma względami pionierska.
Z recenzji prof. dra hab. Stanisława Milewskiego
Kohn, Alfie. Mit pracy domowej. Tł. Anna Boniszewska. Podkowa Leśna : Wydawnictwo MiND, cop. 2018.
Książka Alfiego Kohna przynosi skrupulatną analizę badań naukowych na temat pracy domowej oraz mitów narosłych wokół edukacji. Kohn zachęca nauczycieli i rodziców do odważnego i krytycznego stanowiska wobec tradycji zadawania lekcji do domu. Często ma to negatywny wpływa na życie rodzinne, a także na autentyczne zainteresowanie uczniów nauką. Praca domowa nie kompensuje tych strat korzyściami edukacyjnymi, ponieważ, jak wykazują badania, jej pozytywny skutek ogranicza się tylko do uczniów szkół średnich.
Kohn, Alfie. Mit rozpieszczonego dziecka : wyzwanie rzucone stereotypom na temat wychowania. Tł. Karolina Bochenek. Podkowa Leśna : Wydawnictwo MiND, cop. 2018.
Alfie Kohn zaprasza do refleksji nad stereotypami dotyczącymi dzieci i wychowania. Bazując na współczesnej wiedzy i badaniach, rozważa powszechne przekonania na temat rodzicielstwa helikopterowego, rywalizacji, samokontroli czy rzekomo szkodliwego poczucia własnej wartości. Pokazuje, że część opinii, które funkcjonują w mediach i świadomości rodziców, zyskała już statut szkodliwych mitów.
Janicki, Kamil. Niepokorne damy : kobiety, które wywalczyły niepodległą Polskę. Kraków : Znak Horyzont, 2018.
Przekonywano je, że są słabe, chwiejne, pozbawione właściwej tylko mężczyznom determinacji oraz siły. Nie uwierzyły.
Olka na niebezpieczeństwo patrzyła z pogardą. Zarządzała tajnym arsenałem, w którym trzymano tysiące sztuk broni. Szmuglowała karabiny, rewolwery i prowizoryczne bomby. Gdy inni stchórzyli, ona osobiście przerzuciła przez granicę setki tysięcy rubli zrabowanych z pociągu. Igrała z carską ochraną i z niemiecką policją. Zawsze o krok przed wrogiem.
Maria niezwykły szyk i grację łączyła z żelazną wolą i niezłomną wiarą w Wielką Sprawę. Mało kto wiedział, że sławna lwica salonowa, łamiąca serca niezliczonych adoratorów, to jednocześnie bojowniczka o niezwykłym harcie ducha. Nie dała się złamać, nawet gdy zamknięto ją w ponurych lochach Cytadeli warszawskiej.
Wanda od dziecka marzyła tylko o jednym: by ruszyć na wojnę w mundurze polskiego żołnierza. Nie zdołały jej zniechęcić drwiny kolegów ani rechot dowódców, którzy w armii nie widzieli miejsca dla żadnej kobiety. Wiedziała, że udowodni im, jak bardzo się mylili. Nawet jeśli będzie musiała to zrobić w męskim przebraniu i pod fałszywym nazwiskiem.
Kobiet takich jak one były setki. Niepokornych i nieugiętych. Prawdziwych wojowniczek, bez których nie byłoby wolnej Polski.
Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Red. Edyta Janus. Warszawa : PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018.
Przedstawiamy pierwszą w języku polskim publikację poruszającą w sposób kompleksowy problematykę terapii zajęciowej osób z niepełnosprawnością intelektualną.
W książce poruszono teoretyczne aspekty niepełnosprawności i terapii zajęciowej. Pokazano obszary funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz możliwości wspierania tych osób jakie daje terapia zajęciowa. Szerzej omówiono m.in. terapię zajęciową osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz dzieci z zespołem Downa.
Stachura, Krzysztof. Towarzyskość jako forma uspołecznienia w epoce cyfrowej. Gdańsk : Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2018.
"Książka Krzysztofa Stachury to znakomicie napisany, wsparty badawczą pasją opis nowych porządków w ramach procedur uspołecznienia. Jest to rozprawa o potrzebie nienakierowanego na praktyczny cel „wychodzenia do ludzi” w dobie sieci, o głodzie towarzyskości w czasach, gdy ci głodni siedzą przed monitorami, o „atmosferze”, „klimacie” i przyjemności jako kryterium oceny wspólnoty, o delokalizacji „przyjaźnienia się” i o przechodzeniu od stosunków face-to-face do stosunków interface-to-interface."
(prof. Tomasz Szlendak)
Słupek, Kazimierz. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2018.
Książka ta adresowana jest do nauczycieli i specjalistów chcących uporządkować swoją wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, form i metod pracy pozwalających zindywidualizować wobec nich wymagania, a także procedur udzielania im pomocy psychologiczno-pedagogicznej i możliwości formalnych, jakie stwarza system oświatowy dla wyrównywania szans edukacyjnych. Dodatkowo książka zawiera propozycję arkuszy służących opracowaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Opracowała: A. Kokot-Rutkowska