Od 1 września 2018 r. każdy nauczyciel ma obowiązek doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły. Według resortu edukacji zmiana ta zmotywuje nauczycieli, a szkoły lepiej będą odpowiadać wyzwaniom współczesności. Wprowadzono też zmiany w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli. W 2019 roku rozpoczęła się odbudowa systemu doradztwa metodycznego nauczycieli. W nowej regulacji doprecyzowano podstawowe kwestie dotyczące warunków oraz zasad funkcjonowania i organizacji placówek doskonalenia nauczycieli. Poniższe artykuły wyjaśniają te zagadnienia.
Balicki, Adam. Doskonalenie zawodowe nauczycieli. "Szkoła : miesięcznik dyrektora" 2019, nr 4, s. 10-12.
Omówienie treści Rozporządzenia w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli z dnia 18 stycznia 2019 r. głównie pod kątem zmian sposobu finansowania. Zmiany w sposobie finansowania doradztwa metodycznego, a co za tym idzie doskonalenia nauczycieli. Przedstawiono, które koszty mogą być pokryte ze środków organów prowadzących, a które ze środków ministra właściwego ds. oświaty i wychowania.
Hasło przedmiotowe: Nauczyciele -- doskonalenie zawodowe
Elsner, Danuta. Potrzeby w doskonaleniu nauczycieli. "Dyrektor Szkoły" 2019, nr 8, s. 16-18.
Oscylują one zarówno wokół indywidualnych potrzeb nauczyciela, jak też funkcjonują jako potrzeby instytucjonalne w doskonaleniu nauczycieli. Obejmują obszary, takie jak: realizacja podstawy programowej, realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i in.
Hasło przedmiotowe: Nauczyciele -- doskonalenie zawodowe
Majchrzak, Marcin. Doskonalenie zawodowe nauczycieli. "Sygnał" 2019, nr 3, s. 42-43.
Prawnik omawia zagadnienia związane z doskonaleniem zawodowym nauczycieli, obowiązki nauczyciela i dyrektora placówki w tym zakresie, środki na doskonalenie zawodowe w budżecie organów prowadzących.
Hasło przedmiotowe: Nauczyciele -- doskonalenie zawodowe
Norkowska, Ewa. Doskonalenie zawodowe nauczycieli. "Monitor Dyrektora Szkoły" 2018, nr [9], s. 56-58.
Od 1 września 2018 r. nauczyciele mają ustawowy obowiązek doskonalenia się zgodnie z potrzebami szkoły. Doskonalenie zawodowe jest nieodłącznym elementem rozwoju zawodowego nauczyciela. Samokształcenie i doskonalenie zawodowe wpisane jest w zawód nauczyciela i stanowi nie przywilej, a ustawowy obowiązek, który ma być realizowany w ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia.
Hasło przedmiotowe: Nauczyciele -- doskonalenie zawodowe
Norkowska, Ewa. Doskonalenie zawodowe nauczycieli. "Monitor Dyrektora Szkoły" 2018, nr [9], s. 56-58.
Od 1 września 2018 r. nauczyciele mają ustawowy obowiązek doskonalenia się zgodnie z potrzebami szkoły. Doskonalenie zawodowe jest nieodłącznym elementem rozwoju zawodowego nauczyciela. Samokształcenie i doskonalenie zawodowe wpisane jest w zawód nauczyciela i stanowi nie przywilej, a ustawowy obowiązek, który ma być realizowany w ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia.
Hasło przedmiotowe: Nauczyciele -- doskonalenie zawodowe
Plumińska-Mieloch, Anita. Ewaluacja pracy nauczyciela. "Szkoła : miesięcznik dyrektora" 2019, nr 5, s. 45-49.
Jednym z zadań podejmowanych przez każdego nauczyciela powinna być ewaluacja pracy. Ewaluacja jako systematyczna refleksja nad własną pracą pedagogiczną jest podstawą planowania i rozwoju. Odpowiedzialny nauczyciel zobowiązany jest do regularnej ewaluacji jakości swojej pracy.
Hasło przedmiotowe: Nauczyciele -- doskonalenie zawodowe
Hasło przedmiotowe: Ewaluacja w dydaktyce
Przygotowała: Urszula Tobolska
Wydział Informacji edukacyjnej