Autoagresja wśród dzieci i młodzieży - artykuły z bazy EDUKACJA
1 marca obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autoagresji. Jest to pojęcie bardzo szerokie i ma niejedno oblicze. Czasami jest to samookaleczanie, czasami ciągłe oskarżanie siebie z wszelkich powodów. Zawsze jednak agresja kierowana jest "do wewnątrz", do samego siebie. Z jakiego powodu ludzie sami sobie szkodzą? Dlaczego coraz częściej problem ten dotyczy dzieci i nastolatków? Jako rodzice, nauczyciele, opiekunowie – dowiedzmy się więcej, dlaczego zachowań autoagresywnych nie można bagatelizować i poznajmy przyczyny oraz skutki autoagresji. Pomogą nam w tym poniższe artykuły, zebrane w bazie bibliograficznej artykułów z czasopism EDUKACJA.
Pawłowska, Sylwia. Ostre przedmioty - samookaleczenia wśród młodzieży. "Remedium" 2019, nr 4, s. 15-17.
W ostatnich latach samookaleczenia stały się tematem szkolnych wywiadówek, klasowych plotek i rozmów w gabinetach psychoterapeutycznych. W badaniach przeprowadzonych wśród polskich nastolatków do regularnych samookaleczeń przyznało się ponad 8% badanych. Według danych międzynarodowych problem ten może dotyczyć ponad 20 % młodych ludzi w niektórych krajach Europy. Warto zatem zadać sobie pytanie - czym są samookaleczenia? W zrozumieniu mowy zranionego ciała pomoże nam polecany artykuł, wyjaśniający, co może być przyczyną takich zachowań oraz jakie są czynniki ryzyka. Dopełnieniem treści stają się końcowe wskazania, jak zareagować i pomóc okaleczającej się osobie.
Hasło przedmiotowe: Autoagresja, Przemoc
Widłak-Langer, Magdalena. Autoagresja i próby samobójcze. "Sygnał" 2018, nr 8, s. 18-22.
Liczba samookaleczeń i prób samobójczych wśród dzieci i młodzieży wciąż rośnie. Z każdym rokiem statystyki są coraz bardziej niepokojące. Wielu specjalistów wskazuje, że samouszkodzenia ciała lub próby samobójcze są konsekwencją złego stanu psychicznego dzieci / nastolatków. Jednak, jak podpowiada nam autorka polecanego artykułu – zarówno rodzice, jak i osoby pracujące z dziećmi / młodzieżą, a zarazem mające szansę wychwycenia kłopotów, nie są często merytorycznie, jak również emocjonalnie przygotowane do takiego działania. Jako najpoważniejsze przyczyny autodestrukcyjnych zachowań młodych ludzi omówiono deficyt bliskości, szczególnie w rodzinie, depresję, stres oraz wszechobecne porównania. Co w obliczu tych trudności robią dorośli? Niestety często, podobnie jak ich dzieci, pozostają bez wsparcia. Dlatego autorka tekstu uświadamia nam, jak wielkie znaczenie ma edukacja rodziców oraz wszystkich dorosłych pracujących z dziećmi.
Hasło przedmiotowe: Autoagresja, Samobójstwa dzieci i młodzieży
Pawłowska, Sylwia. 13 [Trzynaście] powodów, by nie chcieć żyć - o przyczynach samobójstw wśród dzieci i młodzieży. "Remedium" 2018, nr 12, s. 8-10.
„13 powodów” to tytuł powieści Jaya Ashera, zekranizowanej przez Netflix. Jej celem było pokazanie, jak czasami niewiele trzeba, by „normalna” osoba straciła chęć do życia, jak każdy z nas nieświadomie może się do tego przyczynić oraz jak łatwo przeoczyć sygnały SOS wysyłane przez kogoś z naszego otoczenia. Przywołana historia nastolatki, która popełniła samobójstwo, może pozwolić nam, dorosłym, uzmysłowić sobie, jak diametralnie inna od naszej może być optyka młodych ludzi, zmagających się ze swoimi życiowymi problemami.
Autorka polecanego artykułu w 13 punktach wymienia, jakie mogą być przyczyny podjęcia przez dziecko / młodego człowieka drastycznej decyzji o odebraniu sobie życia. Warto się z nimi zapoznać – bo czasami łatwo przegapić decydujący moment, by zmienić bieg wydarzeń…
Hasło przedmiotowe: Autoagresja, Samobójstwa dzieci i młodzieży
Garstka, Tomasz. Próby samobójcze i samookaleczenia. "Dyrektor Szkoły" 2019, nr 4. dod. Niezbędnik Dyrektora Szkoły s. 73-78.
W polecanym artykule kwestia samookaleczeń młodych ludzi oraz ich myśli / zamiarów samobójczych, poza omówieniem czynników mogących wpływać na podejmowanie autodestrukcyjnych działań, zostaje przedstawiona pod kątem szkolnych procedur reagowania.
W celu sprawdzenia wiedzy na temat samobójstw, autor proponuje sformułowany przez siebie kwestionariusz. Podkreślając, jak wielkie znaczenie ma profilaktyka zachowań autodestrukcyjnych i prób samobójczych, nakreślone zostały zasady tzw. środowiskowej prewencji dla dyrektorów szkół. Dopełnieniem tekstu stają się wskazania, jakie działania należy podjąć w placówce, w której została podjęta próba samobójcza ucznia lub w której uczeń popełnił samobójstwo.
Hasło przedmiotowe: Autoagresja, Samobójstwa dzieci i młodzieży
Przygotowała: Anna Zakrzewska
Wydział informacji edukacyjnej